Et systemisk perspektiv på håndtering i skolen. En kvalitativ deskriptiv undersøkelse
Type
Master thesisNot peer reviewed

View/ Open
Date
2015-05-15Author
Metadata
Show full item recordAbstract
Bullying is a persistent problem in the
Norwegian school. The proportion of pupils who
experience bullying has remained at 4-6 % the
recent years. The research field related to
bullying has since the 80-90 century examined
many aspects of the phenomenon, which has led
to the invention on good anti-bullying
programs. The Norwegian government's efforts
against bullying has attracted international
attention. Nevertheless, the intervention on
bullying still seems to be a complex and
difficult task.
The intention by introducing chapter 9a
of the Education act in 2003 was to ensure
individual pupils the right to a good learning
environment. Schools must promote health,
education and welfare. Compliance with this
article has proved to be very deficient
(Welstad & Warp, 2011). Still, thousands of
children in the Norwegian school experience
bullying daily (Roland, 2014; Wendelborg,
2015).
In an attempt to find answers to why
bullying is a persistent problem in the
Norwegian school, I chose to put the spotlight
on what the schools actually do when a student
report on bullying. Many media reports and
stories from previous victims gives an
indication that system failure is to find at
the micro level. To investigate this problem
page further the choice fell on qualitative
methodology and interview. There were collected
data from five group interviews. All of my
informants had been involved in difficult cases
of bullying and had thus some important
experiences to share with me. I asked the
informants about how they had dealt with cases
of bullying and what challenges they had
experienced.
The findings give an indication of
particularly challenging aspect of dealing with
cases of bullying. Although teachers, together
with the principal and superintendent, have
good knowledge about the topic of bullying and
anti-bullying program, the practical use of 9a
seems to be challenging. Preceding the stage
where one can implement action towards bullies
and/or victims, one must necessarily have a
good overview of who is the bully and who is
the victim, one must know the bullying actions
and who is directly or indirectly involved.
This seems to be difficult in some occasions,
especially if the bullying is concealed or
indirect (Flack, 2011).
To seek answers on why bullying is a
persistent problem in the Norwegian society the
findings are discussed in the light of Niklas
Luhmann`s system theory. The term complexity,
communication and the distinction between
system and environment is central. Mobbing synes å være et vedvarende problem i den norske skolen. Andelen elever som opplever mobbing har ligget på 4-6 % de siste årene. Forskningsfeltet som omhandler mobbing har siden 80-90 tallet undersøkt mange sider av fenomenet og kommet frem til egnete anti- mobbeprogram. Den norske regjeringens innsats mot mobbing har vakt internasjonal oppsikt. Likevel, å håndtere mobbing ser fremdeles ut til å være komplekst og vanskelig. Innføringen av kapittel 9a i Opplæringsloven i 2003, hadde som formål å sikre enkeltelevens rett til et godt læringsmiljø. Skolen skal fremme helse, læring og trivsel. Etterlevelsen av paragrafene har vist seg å være svært mangelfull (Welstad og Warp, 2011). Tusenvis av barn mobbes daglig i den norske skole (Roland, 2014; Wendelborg, 2015). I et forsøk på å finne svar på hvorfor mobbing er et vedvarende problem i den norske skolen, har jeg valgt å rette søkelyset mot hva skolen faktisk gjør når en elev melder fra om mobbing. Mange medieoppslag og fortellinger fra tidligere ofre gir en indikasjon på at systemsvikten kan finnes på mikronivå. For å kunne undersøke dette problemområdet nærmere falt valget på kvalitativ metode og intervju. Det ble samlet data fra fem gruppeintervju. Samtlige informanter hadde vært involvert i vanskelige mobbesaker og hadde dermed viktige erfaringer å dele med meg. Informantene ble intervjuet om hvordan de hadde jobbet med mobbesaker og hvilke utfordringer de hadde opplevd. Funnene gir en indikasjon på spesielt utfordrende aspekt ved det å håndtere mobbesaker. Selv om lærere, sammen med rektor og inspektør, har god kunnskap om temaet mobbing og anti-mobbeprogram, kan den praktiske 9a-regelverksetterlevelsen vise seg å være svært vanskelig. Før en kan sette inn tiltak overfor mobber og/eller offer, må en nødvendigvis ha fått en god oversikt over hvem som mobber og hvem som blir mobbet, en må ha en viss oversikt over mobbehandlingene og hvem som er direkte og/eller indirekte involvert. Å forstå en situasjon med mobbing, samt det å få et klart bilde av hvem som mobber hvem, maktbalansen, mobbehandlingene og hvem som er involvert, er ikke alltid like enkelt. En situasjon med mobbing kan være spesielt uoversiktlig hvis mobbingen er skjult eller indirekte (Flack, 2011). For å søke svar på hvorfor mobbing er et vedvarende problem i det norske samfunnet blir funnene drøftet i lys av Niklas Luhmanns systemteori. Kompleksitetsbegrepet, kommunikasjon og skillet mellom system og omverden står her sentralt.