Det terapeutiske potensialet i å leke sammen - Barnesentrert leketerapi i lys av nevroaffektiv utviklingspsykologi
Abstract
Neuroscientific advances have provided new empirical support
and actuality to psychodynamic theories, especially those
concerning development in caregiver-infant-interplay. This has
also made it possible to shed light on the importance of
children's play for brain development. Processes in caregiver-
infant-interplay, especially the caregiver's regulation of the child,
is formative for brain development and fundamental for the
individual's functioning. Many of these processes are present in
children's free play with the caregiver, and may offer a potential
room for development. This knowledge is used to explain how
the use of Rogerian principles and free play guided by the child
may have therapeutic effect. This is done using Child-Centered
Play Therapy as a framework. From a Rogerian perspective
humans are prepared to seek what they need to promote their
own development. Children tend to seek interaction and play
with significant others, and should therefore be given
opportunities to partake in free play interactions with someone
who can secure the developmental qualities of such interactions.
Child-Centered Play Therapy seems to be a useful approach to
resume this development in children who experience
maladjustment. Nevrovitenskapelige fremskritt har gitt ny empirisk støtte og aktualitet til psykodynamiske teorier, særlig de som omhandler utvikling i det tidlige samspillet. Dette har også gjort det mulig å belyse viktigheten av barns lek for hjernens utvikling. Prosesser i det tidlige samspillet, spesielt omsorgsgivers regulering av barnet, er formende for hjernens utvikling, og grunnleggende for individets fungering. Mange av disse samspillsprosessene er til stede i barns frie lek med omsorgsgiver, og synes å tilby et potensielt rom for utvikling. Oppgaven bruker denne kunnskapen til å redegjøre for hvordan bruken av rogerianske samspillsprinsipper og lek styrt av barnet, kan ha terapeutisk effekt. Dette gjøres med utgangspunkt i barnesentrert leketerapi (Child-Centered Play Therapy). Fra et rogeriansk perspektiv er mennesker innstilt på å søke det de trenger for å fremme egen utvikling. Barn har en tendens til å leke og søke samspill med signifikante andre, og bør derfor gis muligheten til fri lek i samspill med en som kan ivareta de utviklingsmessige kvalitetene ved slike samspill. Barnesentrert leketerapi kan være en svært nyttig innfallsvinkel for å gjenoppta den naturlige utviklingen hos barn som opplever mistilpasning.
Publisher
The University of BergenSubject
Barnesentrert leketerapiLekNevroaffektiv utviklingspsykologiTidlig samspillAffektreguleringAktelseSelvaktualiseringChild-Centered Play TherapyCCPTPlayNeuroaffective developmental psychologyCaregiver-infant-interplay,Affect regulationRegardSelf-actualizationPlay TherapyEmotional RegulationChild PsychotherapyCollections
Copyright the author. All rights reserved