Innsatte i Bergen fengsel: Delrapport 2: Lesevaner, leseerfaringer og leseferdigheter
Abstract
Denne rapporten presenterer resultater fra undersøkelsen ”Lesevaner og leseferdigheter blant
innsatte”, som ble gjennomført i Bergen fengsel høsten 2006. Resultatene som legges fram er
hentet fra den delen av spørreskjemaundersøkelsen som omhandler lesevaner og
leseferdigheter. De selvrapporterte vurderingene blir holdt sammen med resultatene som
fremkommer i en mer objektiv screeningsundersøkelse, som ble foretatt i sammenheng med
spørreskjemaundersøkelsen.
I alt deltok 93 innsatte i undersøkelsen, og 63 av dem gjennomførte både
spørreskjemaundersøkelsen og leseprøvene. Dette medfører at antallet deltagere som ligger til
grunn for de ulike analysene og fremstillingen vil variere noe.
I undersøkelsen fremkommer det at deltagerne leser hyppigere under soning enn i frihet,
og det gjelder flere typer tekster. Tre av fire oppgir at de leser daglig under soning,
fortrinnsvis aviser. Dette er en noe høyere andel enn de som oppgir daglig lesing i frihet.
Omlag en av fire oppgir å lese mer omfattende tekster (romaner) på ukentlig basis under
soning, mot en av ni i frihet. Biblioteket er hyppig besøkt, og ni av ti oppgir å ha benyttet
biblioteket jevnlig. Halvparten av deltagerne har lånt bøker på biblioteket de siste fire ukene,
og gjennomsnittlig oppgir de som har lånt bøker å ha lånt 3,8 bøker i løpet av den perioden.
Tilsvarende oppgir også noe over halvparten at de har bøker tilgjengelig under soning, og det
er høyt samsvar mellom hvem som oppgir at de har bøker tilgjengelig under soning og hvem
som har størst tilgang til bøker i frihet. Leseferdigheter i form av fonologisk avkoding er til en
viss grad relatert til hvor mange bøker som lånes på biblioteket.
Description
Forskergruppen REAG, Research on Education for At-risk Groups
Publisher
Fylkesmannen i HordalandCollections
Copyright the authors. All rights reserved