The Effect of Distribution of Exposure: An Experimental Study Within the Statistical Learning Paradigm
Abstract
The present study was designed to investigate whether distribution of exposure might
facilitate the learning of noun marking of gender subcategories of an unfamiliar, natural
language (Russian). Forty graduate students (20 males and 20 females) participated in a
between groups experiment where they were familiarized and tested for learning gender
marking of Russian nouns. The stimuli was delivered either as three cycles consecutively of
64 items (in total 192 items) before the test phase (massed condition) or divided into three
cycles of 64 items separated by a test phase (distributed condition). Learning was
operationalized as significantly higher acceptance rate of grammatical items compared to
ungrammatical items. The findings revealed that the two conditions produced the learning as
measured by higher acceptance of grammatical items than ungrammatical items. The two
conditions did not differ in learning outcome. However, the participants’ response time and
acceptance rate could indicate that the two conditions triggered different learning strategies.
In addition, the measurement of awareness suggested that the two conditions gave similar
awareness during the experiment while also reporting recognition of grammatical items more
than ungrammatical items. Denne masteroppgaven ble utviklet for å undersøke om distribuering av eksponering kan lette
tilegnelse av kjønnsunderkategorier i et ukjent, naturlig språk (russisk). Førti studenter (20
menn og 20 kvinner) deltok i en mellomgruppedesign hvor de ble kjent og testet for læring av
kjønnsmarkering av russiske substantiver. Stimulusmaterialet ble levert enten som en blokk
på 192 elementer før testfasen (masse tilstand) eller delt inn i tre blokker med 64 elementer
separert av en testfase (distribuert tilstand). Læring ble operasjonalisert som graden av aksept
av de grammatiske elementene og avvisning av ugrammatiske elementer under test fasen.
Resultatene viste at de to gruppene gav læringen som målt ved aksept av grammatiske
elementer og avvisning av ugrammatiske elementer. De to gruppene var ikke forskjellige i
læringsutbytte. Deltakernes responstid og aksepteringsrate kan imidlertid indikere at de to
betingelsene utløste forskjellige læringsstrategier. I tillegg forsto måling av bevissthet at
gruppene hadde liknende bevissthet under forsøket, mens de på samme tid viste en
tilbøyelighet til å godta grammatiske elementer mer enn ugrammatiske elementer.
Publisher
The University of BergenCollections
Copyright the Author. All rights reserved