Show simple item record

dc.contributor.authorRingstrand, Lene Bjellebø
dc.contributor.authorÅsebø, Ingvild Horgen
dc.date.accessioned2016-06-20T11:48:01Z
dc.date.available2016-06-20T11:48:01Z
dc.date.issued2016-05-14
dc.date.submitted2016-05-14eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/12140
dc.description.abstractBy performing a quantitative diary study and multilevel analysis this study looks at how percieved exhaustion influences task performance. The relation of instrumental and authentic leadership with task performance was also examined, as well as the moderation of authentic leadership on the relationship between daily exhaustion and daily variations in task performance. Results from a sample of 87 Norwegian naval warfare cadets at Sjøkrigsskolen shows that both instrumental (ß = .054) and authentic leadership (ß= .073) had a positive relation with task performance, and that exhaustion had a negative relation with task performance ((ß = -.092). The results also showed that the negative relationship between exhaustion and task performance was stronger for cadets perceiving low authentic leadership, compared to those who perceived authentic leadership behaviour to be high. There was also discovered a significant interaction effect for authentic leadership (ß =.093) in the relation between exhaustion and task performance.eng
dc.description.abstractVed anvendelsen av et kvantitativt dagbokstudie og flernivåanalyser søkte dette studiet å belyse hvordan opplevd utmattelse innvirket på daglig oppgaveprestasjon. Innvirkningen av instrumentell og autentisk ledelse på oppgaveprestasjon ble også undersøkt, samt hvorvidt autentisk ledelse modererte sammenhengen mellom daglig utmattelse og endringer i daglig oppgaveprestasjon. Resultatene fra et utvalg på 87 kadetter fra den norske Sjøkrigsskolen viste at både instrumentell- (ß = .054) og autentisk ledelse (ß= .073) hadde en positiv sammenheng med oppgaveprestasjon, samt at utmattelse hadde en negativ sammenheng med oppgaveprestasjon (ß = -.092). Resultatene viste også at den negative sammenhengen mellom utmattelse og oppgaveprestasjon var sterkere for kadetter som opplevde lav autentisk ledelse, sammenlignet med de som opplevde høy autentisk ledelse. Det ble også funnet en signifikant interaksjonseffekt for autentisk ledelse (ß =.093) i sammenhengen mellom utmattelse og oppgaveprestasjon.eng
dc.format.extent1310628 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectleadership styleeng
dc.subjectinstrumentaleng
dc.subjectauthenticeng
dc.subjectleader behavioreng
dc.subjectexhaustioneng
dc.subjectburnouteng
dc.subjecttask performanceeng
dc.subjectdiary studieseng
dc.subjectutmattelseeng
dc.subjectledelsesstileng
dc.subjectlederadferdeng
dc.subjectautentisk ledelseeng
dc.subjectinstrumentell ledelseeng
dc.subjectoppgaveprestasjoneng
dc.subjectjobbprestasjoneng
dc.subjectkvantitativt dagbokstudieeng
dc.subjectdagbokstudiereng
dc.titleUtmattelse, lederadferd og oppgaveprestasjon - Ledelse som mulig ressurs for ansattes oppgaveprestasjonereng
dc.typeMaster thesiseng
dc.type.degreeMaster i Psykologieng
dc.type.courseMAPSYK360eng
dc.subject.archivecodeMastergradeng
dc.subject.nus736999eng
dc.type.programMAPS-PSYKeng
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
bora.peerreviewedNot peer reviewedeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record